АСПЕКТИ НА ВЯРАТА

Когнитивна или умозрителна, познаваема, волева вяра
  • Това е вярата, когато с ума си разбираме, че Бог съществува. Тази дума често е синоним на думата "ЙЕДА" - знание. И това е вярата, която в Словото се нарича "ЕМУНА".
Афективна, емоционална, чувствена вяра
  • Това е вярата, която ни е дадена като усещане. И за тази вяра има съвсем друга дума в Библията – „БИТАХОН”.
Функционална, дейна вяра
  • Това означава: Чудесно е, че аз имам знания. Чудесно е, че имам не само знания, но и чувства. Чудесно е, че когато знам и чувствам, това ще доведе до реален плод, плодът на покаянието в моя реален живот.
....
всяка лъжа (лъжене) вече не е вяра, а всяка неправилна вяра вече е лъжа. Това не е лоша вяра, това е лъжа от гледна точка на Писанията.
....
в християнството се отдава значение на втория аспект на вярата, т.нар. ефективна или афективна вяра, или емоционална вяра, когато чувствата изпълват сърцето

Но много често тази вяра не апелира нито към знание, нито към функционалност, а само към „филос” или към някакво усещане на Бога

От моя гледна точка истинската вяра е съвкупност от всички тези аспекти - съвършената форма на вяра

Но, вяра в какво? - Защото има вяра В нещо и вяра В някого, т.е. вяра в нещо и вяра в някой, който е Бог или вяра В БОГ! 

И тук се сблъскваме с въпроса: Кое е първо – Божията суверенна воля или човешката свободна воля! Но няма никакъв смисъл да се дава отговор на този въпрос, тъй като посоката на тази беседа съвсем ще се отклони. Трябва просто да разберем, че това е Божия тайна и това трябва да е така. .. (М. Цин)...ОР+



Годеж или ангажимент: ТаНаХ (СЗ) и Брит а-Хадаша (НЗ)

Във връзка с предбрачните и брачните отношения, ще се спрем върху един аспект на предбрачните отношения, наречен годеж, след който жената става буквално ангажирана (шидух - съгласие/споразумение за брак).
Брак, който не е минал през "шидух" се е считал за неморален! (Шидух започва с препоръки от близки и роднини, считал се е за мицва и най-често се е ползвала услугата на професионални сватовници - шадхан.)
Годеж – тенаим, буквално - условия.
Още от самия термин става ясно, че някой с някого се е договорил за нещо. Всичко е типично по еврейски.

Трябва да знаете, че когато младоженецът се договарял с бащата за откупа, той оставял залог, за да знае годеницата му, че тя вече е отделена (шидухин) за него. (Шидухин - система за сватосване.)

След годежа двамата са отделени (определени) един за друг и ако някой от тях почине, е трябвало да се направи процедура за развод, тъй като те са били предназначени (отделени) един за друг. 

Годежът не е официален завет, а тайнство, което се извършва пред хората, тайнството на отделянето.

И така, невястата е отделена за него, за да се подготви за сватбата. Преди годежът не било нужно тя да се подготвя, тъй като не е имало младоженец. Но сега всичко е уговорено, всичко е направено и е време тя да се подготви.
А къде е младоженецът? Какво прави той по това време, докато булката се подготвя за сватбата? Той е отишъл да приготви място за своята жена.

Датата на пристигането на младоженеца оставала в тайна. Никой не знаел за нея, освен бащата на младоженеца ...
Странен обичай, нали! И когато младоженецът пристигнел, започвало сватбеното тържество.

Всичко това, разбира се, е красива еврейска традиция, но дали тя намира отражение в Библията? 

Нека погледнем и разберем, наистина ли Писанието се отнася така сериозно към годежа и какво изобщо пише там за това.

Годеницата променяла своя статус в обществото. Тя вече не се считала за свободна и в определени ситуации дори се приравнявала към омъжените жени.

Второз. 22 :22-29 - Ако се намери някой, който е лежал с омъжена жена…и двамата да бъдат убити… Така да отмахнеш злото от Израиля. Ако някой намери в града някоя млада девица, сгодена за мъж, и лежи с нея, тогава да изведете и двамата пред портата на оня град и да ги убиете с камъни, та да умрат - момичето, защото не е извикало, като е било в града, и мъжа, защото е обезчестил жената на ближния си. Така да отмахнеш злото изсред себе си. 

Но ако някой намери на полето сгодено момиче и я изнасили, тогава само мъжът, който е лежал с нея, да бъде убит…Ако някой намери млада, несгодена девица и като я хване, лежи с нея… тогава оня, който е лежал с нея, да даде на бащата на момата петдесет сребърни сикли; и тя да му стане жена, понеже я е обезчестил; не бива да я напуска през целия си живот. 

От приведените стихове, е видно, че ако девойката не е ангажирана, то мъжът бил задължен да вземе девойката за жена, след като плати определена сума за нея на бащата, и нямал правото да се развежда с нея. Но ако момичето е било сгодено, тогава тя се приравнявала към омъжените жени и мъжът е трябвало да бъде убит.

Както се вижда от текста, има разлика между несгодена и сгодена девойка. И тази разлика много бързо се усещала от онзи, който дръзнел да изнасили сгодено момиче. Смеем да твърдим, че ако такова сурово наказание е следвало по отношение на този, който е извършвал насилие срещу сгодена девойка, то и Всевишния Бог има сериозно отношение към обряда на годежа.

Както е видно от Писанието, традицията за годежа се е практикувала в Израел по време на Втория Храм и отношението към статута на сгодената жена е не по-малко сериозно...ОР+